18 СІЧНЯ – НАДВЕЧІР‘Я ХРЕЩЕННЯ ГОСПОДНЬОГО

Пісний день.

Слово “надвечір’я” означає переддень церковної урочистості, друга назва цього дня — святвечір пов’язана з народною традицією варити у цей вечір кутю та узвар.

Хрещенський святвечір – найдавніший одноденний піст, виник приблизно в III столітті одночасно з появою свята Богоявлення, яке на ранній стадії являло собою поєднане святкування Різдва Христового та Богоявлення. Цей пісний день був аналогом передпасхального посту, який наприкінці ІІ – на початку ІІІ століття тривав два дні або 40 годин.

Зважаючи на важливість події, що відбулася наступного дня в житті Ісуса Христа, Церква встановила піст. Саме звідси і пішла традиція варити кутю, яка не є обов’язковою, але настільки зручною, що увійшла до традиції. Зрозуміло, в наші дні не у всіх є така можливість, але піст дотриматися все ж таки необхідно: «Так бо окормляємі Божою Благодаттю, лихоємства свободимося», каже нам Типікон. Під лихоємством розуміється все, що їсть понад потреби і нехай мірилом тут буде кожному його совість.

Міру посту віруючі визначають індивідуально, під силу та благословення духовника. Цього дня, як і в Різдвяний святвечір, не їдять до виносу свічки після Літургії вранці або до першого причастя водохресної води.

На святвечір, після літургії у храмах відбувається велике освячення води. Водоосвячення називається великим за особливою урочистістю обряду, пройнятого спогадом євангельської події, яка стала не тільки першообразом таємничого обмивання гріхів, а й дійсним освяченням самого єства води через занурення в неї Бога в тілі. Вода ця називається Агіасмою або просто водохресною водою. Під впливом Єрусалимського статуту, з 11–12 століття водоосвячення відбувається двічі — у святвечір Водохреще, і, безпосередньо, на свято Богоявлення. Освячення в обидва дні відбувається однаковим чином, тому вода, освячена в ці дні, нічим не відрізняється.

Є благочестива традиція кропити в цей день водохресною водою своє житло зі співом тропаря Богоявлення. Хрещенську воду весь рік вживають натщесерце в невеликих кількостях, зазвичай разом зі шматочком просфори « силу, здоров’я підкріплює, хвороби зцілює, демонів проганяє і всі ворожі наклепи відвертає – ми можемо отримати від Бога».

При цьому читається молитва:

«Господи Боже мій, нехай буде дар Твій святий і свята Твоя вода на залишення гріхів моїх, на просвіту мого розуму, на зміцнення душевних і тілесних сил моїх, на здоров’я душі і тіла мого, на підкорення пристрастей і немочі моєї, по безмежному милосерді Твоєму молитвами Пречистої Твоєї Матері та всіх святих Твоїх. Амінь».

При недугах або нападах злих сил пити воду можна та потрібно, не вагаючись, будь-коли.

Особливою властивістю святої води є те, що, додана навіть у невелику кількість звичайної води, вона проявляє благодатні властивості, тому в разі нестачі святої води її можна розбавити простою.

Не можна забувати, що освячена вода — це церковна святиня, з якою зіткнулася Божа благодать, і яка вимагає до себе благоговійного ставлення. За благоговійного відношення свята вода не псується багато років. Зберігати її слід в окремому місці, краще поряд із домашнім іконостасом.

Поділитися:
logo

Е-mail: pres.slyzba.rv@gmail.com
Адрес: вул. Лермонтова, 3.
Телефони: +380967671938
+380988545556

Всі права захищені. Використання та цитування матеріалів сайту rivne.church.ua дозволяється за умови відкритого посилання на цитовану статтю, яке має бути розташоване в першому абзаці публікованого матеріалу. Думка редакції може не збігатись з точкою зору авторів публікацій.

logo

Е-mail: pres.slyzba.rv@gmail.com
Адрес: вул. Лермонтова, 3.
Телефони: +380967671938
+380988545556

Всі права захищені. Використання та цитування матеріалів сайту rivne.church.ua дозволяється за умови відкритого посилання на цитовану статтю, яке має бути розташоване в першому абзаці публікованого матеріалу. Думка редакції може не збігатись з точкою зору авторів публікацій.