ЙОРДАН. БІОГРАФІЯ СВЯЩЕННОЇ РІКИ

Йордан – одна із священних рік землі. Коротка, неширока, не судноплавна, з дуже холодною водою. У давнину на берегах Йордану росли ліси і водилися дикі звірі: пророки Єремія та Захарія згадують левів, леопардів, кабанів.

Сьогодні, щоправда, залишилися лише лисиці, шакали та гієни, а із прекрасного – газелі. Але, як і колись, багато птахів, а в річці – риби.

У Біблії про Йордан говориться вже в Бутті, і пов’язана його перша згадка з племінником Авраама Лотом: після того, як стада обох помножилися, Авраам і Лот вирішили розділитися, і Лот вибрав собі «околицю Йорданську», вона «вся … зрошувалася водою, як сад Господній» (пор.: Побут 13. 10). А пророк Захарія говорить про Йорданську долину як про «Радість Йордану».

Ісус Навин

Перша чудова подія, що сталася на Йордані, пов’язана зі вступом ізраїльського народу, що йшов із єгипетського полону, в обіцяну йому Землю Обіцяну.

Як говориться в Книзі Ісуса Навина, спадкоємця Мойсея, Господь явився йому і наказав: «…встань, перейди через Йордан цей, ти і весь народ цей, у землю, яку Я даю їм, Ізраїлевим синам».

Коли священники, що несли Ковчег Завіту, торкнулися ним вод Йордану, Йордан розступився і народ посуху перейшов річку, як колись море Суф, чи Червоне море. Це сталося біля найстарішого міста Ханаанської землі Єрихону.

У Книзі Ісуса Навина про цей чудовий перехід йдеться так: «Вода, що тече зверху, зупинилася і стала стіною на дуже велику відстань, до міста Адама, що біля Цартана; а те, що тече в морі рівнини, в море Солоне, пішла й вичерпалася» (Нав 3. 16).

За наказом Ісуса Навина з Йордану було взято 12 каменів – від кожного племені народу Ізраїлевого.

Пророки Ілля та Єлисей

Зупинення вод Йордану з того часу стає знаком Божим: води Йордану розступаються, коли Господь проголошує Свою волю.

Наприклад, пророку Іллі Бог сказав, що наступним за ним буде Єлисей, син багатої людини. Ілля взяв Єлисея в учні – той пішов із ним, не дооравши поля і не попрощавшись із рідними, як і багато учнів Христа. На знак передачі Єлисею пророчого дару Ілля миліттю (плащем) розсік і зупинив води Йордану.

Єлисей, ставши пророком після Іллі, хотів, щоб його пророчий дар був ще сильнішим. Коли Ілля, за переказами, піднісся на небо (є думка, що не на небо, але в якусь потаємну область, де пророк буде прихований до часу), Єлисей взяв плащ Іллі, вдарив ним по Йорданській воді, і вода розступилася перед ним. Тоді всі, хто бачив це, засвідчили, що дух чудотворень та пророцтв – з Єлисеєм.

Історія неодноразово це підтверджувала. Один сирійський воєначальник Неєман, який страждав від прокази (проказою тоді називали різні невиліковні інфекційні шкірні хвороби), попросив пророка Єлисея про допомогу. Єлисей наказав Неема сім разів обмитися у водах Йордану.

Нееман розлютився: навіщо йому омиватися в Йордані, якщо в Сирії своїх рік повно. Але добрі люди зрозуміли на прикладах, що, сперечаючись із пророками, можна досперечатись і до біди. Нееман залишив суперечки, обмився в Йордані і зцілився.

Хрещення Іоана Предтечі: нічого подібного Ізраїль раніше не знав

У Новому Завіті спочатку Йордан – місце проповіді Іоана Предтечі про покаяння, хрещення тих, хто йде до нього у «воді покаяння» і приготування народу до зустрічі з Месією Христом.

Точне місце проповіді та хрещення Іоаном Предтечею – питання відкрите. Євангеліст Іоан вказує на Віфавару як на місце проповіді Іоана Предтечі (у ранніх рукописах Віфанія), а пізніше повідомляє, що Іоаннхрестив і в Еноні поблизу Саліма, бо «там було багато води».

Вода вважалася символом очищення та обдарування життя на всьому Сході.

Омивання у воді повним зануренням були частиною ритуального очищення з часів закону Мойсея і відбувалися перед жертвою.

До Іоана Хрестителя омивання (виключення були серед ессеїв) не мали зв’язку з поняттями гріхів совісті та спасіння.

«Дехто каже, що Хреститель всякого хрещеного, зануривши його по шию у воду, утримував, поки той сповідував свої гріхи, і тільки після сповіді він виходив із води», – писав про особливості хрещення Іоана один із отців.

До Іоана Предтечі при обмиванні ніколи не було посередника: людина омивалася сама. Ніхто з багатьох пророків того часу не робив нічого подібного.

Крім того, Іоан Предтеча не посилав тих, хто омивається в Єрусалим, для огляду у священників і принесення жертв – як було заповідано Мойсеєм. Деякі вчені-біблеїсти вважають – тому, що сам Закон та його обряди народом вже, практично, не виконувались, вся культова система занепадала.

Щоб увійти в Царство Боже, що наблизилося, треба було відмовитися від своєї уявної праведності. Хрещення Іоанове було підготовкою входження в нову Землю обітовану – стосунки з Христом: «Іде за мною хтось, Хто хреститиме Духом Святим і Вогнем». Можливо, однією з підстав «Іоаннова хрещення» послужили пророчі слова пророка Ісаї:

«Омийтеся, очистіться; видаліть ваші злі діяння від очей Моїх; перестаньте робити зло; навчіться робити добро, шукайте правди, рятуйте пригніченого, захищайте сироту, заступайтеся за вдову».

Про хрещення Месії фарисеїв не попередили

Те, що безгрішний Месія має прийняти хрещення від одного з пророків, не відповідало жодному із старозавітних пророцтв.

Хрещення Месії зовсім не вкладалося в іудейську есхатологію, де Месія був цар, який міг творити чудеса, наказувати, закликати, але вже точно не потребувати жодного додаткового обмивання.

Хіба Месія – людина, щоб омиватися? Думка ж про Боголюдину Христа, що прийшов у плоті, для вчених юдеїв уявлялася неможливою.

Христос в Євангелії говорить про те, що юдеї та фарисеї (досвідчені в Законі) не повірили Іоану Хрестителю і не хрестилися в нього. А митарі та блудниці, тобто ті, хто визнавав свою гріховність, повірили та хрестилися.

І тут головним виявляється питання віри і свободи: вчений Натанаїл, який знав пророцтво Міхея про народження Месії у Віфлеємі, заперечив Филипу, який сказав йому про те, що він знайшов Месію – Ісуса, сина Йосипа з Назарета: «З Назарета може бути що добре ?» Але за словами Филипа пішов, подивився і переконався, що Христос «Син Божий. Цар Ізраїлів!».

Подія Хрещення Господнього – подія новозавітної історії. Господь говорить Іванові Хрестителю про сенс Свого хрещення: щоб «виконати всяку правду». Під «правдою» можна розуміти вірність Бога обіцянням, данним ще Аврааму.

Хрещення Христа – не лише факт Його особистої біографії, а виконання задуму про спасіння всього людства, яке можливе лише з приходом Месії.

Розділяється Йордан, і людина робить свій вибір

Поділ вод Йордану при Хрещенні Господньому, на думку отців, схильних алегорично тлумачити чудову подію, говорить про дарування людині вибору: ті, хто повірив Христу і хто пішов за Ним, звільняються від влади гріха і смерті, які не повірили залишаються «у цьому світі», що лежить у владі гріха.

У Ісидора Севільського цей поділ вказує на відмінності між християнами, які вже прийняли хрещення: одні з них приймають благодать, інші знову повертаються до гріха.

Автор приписуваного свт. Іоану Золотоусту твору «Про річку Йордан» пише, що, оскільки Йордан тече не в живе, а в Мертве море, він є способом минущого життя.

Леви йорданські

В одному апокрифічному Євангелії є така історія:

У гроті, неподалік броду через Йордан, жила левиця з левенятами. Зі страху перед нею ніхто не міг пройти цією дорогою. Коли Христос прийшов до Йордану, леви вклонилися Йому, і Він разом із ними перейшов через Йордан, води якого розступилися.

Блаженний Іван Мосх розповідав, що у V столітті в монастирі неподалік Йордану жив монах Герасим (св. Герасим Йорданський, пам’ять 17 березня), який мав вірного йому лев на ім’я Йордан. Він не зміг пережити смерть Герасима та помер на могилі ченця.

Так люди, що досягли Землі Обітованої, в Йорданській долині – саду Господньому, люди переставали ворогувати зі звірами, а звірі, як Адаму, служили їм і любили їх.

Джерело: Православне життя

Поділитися:
Facebook
Telegram
Twitter

Читайте також

Головне

Е-mail: pres.slyzba.rv@gmail.com
Адрес: вул.Казиміра Любомирського, 3.
Телефони: +380967671938
+380988545556

Всі права захищені. Використання та цитування матеріалів сайту rivne.church.ua дозволяється за умови відкритого посилання на цитовану статтю, яке має бути розташоване в першому абзаці публікованого матеріалу. Думка редакції може не збігатись з точкою зору авторів публікацій.

Допомога на будівництво храму

5363 5420 9031 8362

(Карта Приватбанку)